20110618

pandangan


Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan

-surah an-Nur ayat 30

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka serta janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya’

-surah an-Nur ayat 31

jum kita ramai2 tunduk pandangan.

ingat lagi masa kat ki dulu. tunduk macam nak patah tengkuk. lagi2 bila senior2 lalu. tapi start form 5, susah sikit nak buat. sebab aku rasa yang ramai buat masa itu adalah lelaki. ya. lelaki.. kut. jadi rasa macam dah takpayah buat. dan rasa macam hati kebal, tak tersangkut kat sapa2. tapi. syaitan ada di mana2 dan iman pun bukanlah selalu menambah. mata start melilau, hati mula melagho. astaghfirullah.

kesimpulannya, silalah tunduk pandangan di mana sahaja anda berada. lagi2 apabila search gambar di google, menonton drama dan movie. kita boleh elakkan maksiat. insyaAllah.

1 comment:

nabilah said...

"silalah tunduk pandangan di mana sahaja anda berada. lagi2 apabila search gambar di google, menonton drama dan movie. kita boleh elakkan maksiat."

this is just too awesome.
thanks khaliesah!!
<33333