20100221

hikmah


silalah tegur secara berhikmah. siapakah yang akan terima kalau orang tegur secara sindiran. silalah periksa apa yang orang tu buat, mungkin tak seteruk yang disangkakan. tapi ustazah saya pernah cakap, ambil yang baek dan buang yang buruk. ya, tak semua orang perfect. InsyaAllah saya akan cuba dan memaafkan. mungkin ada yang betul apa yang dicakapkan. saya akan cuba terima. papepun terimakasih atas teguran tu. dan saya akan cuba untuk menerimanya.

info dari iluvislam;

RE: Macam Mana Nak Tegur Secara Berhikmah? 41 of 42
akasakiii

Posts: 1034
Location: Albania
Joined: 23.10.09
Status: Offline
Posted on 22.01.2010 00:05 Peraturan & Etika Forum
teguran pertama

1)Hei kasaki!! , cuba lah elok elok sikit!!
( menampakkan penegur merasakan dirinya sempurna)

2)Saudara akasaki!!!, kau tak leh wat macam tuu laaa, tak paham ker!!
( kasar dan bengis , tapi dalam dirinya ada sikap mulia)

3)Akasakii!!!..jangan laa berperangai macam tu , cuba elok elok sikit!!
( jujur tetapi teguran yang kasar dan ada sikap memerintah/memaksa)

4)Salam Akasakiii!!!..Saya dulu pun macam awak juga, tapi sekarang rasa dah insaf.
( masih kurang sempurna kerana masih ada ujub/ ajib diri )

5)Salam Akasakii ,,Kita semua sama sahaja, hari ini saya nampak awak berperilaku salah , esok mungkin saya pula begitu siapa tahu.
kita sama sama mengingati.
Jika esok awak nampak saya salah, bantulah menegur saya pula ya,

6) Salam Akasakiii, Ada apa apa yang tak elok ka tentang saya?
Akasaki bertanya , kenapa?
Sebutkan kesalahan yang Akasaki lakukan dan meletakkan kepada diri Anda.
Saya nie di kira mengumpat / mengeji orang kr cakap macam nie.
Biao Akasakii pikik sendiri....
Selepas Akasakii renung punya renung...Eh agaknya dia nie sindir aku gamaknya yerk>



pilih mana satu antara buruk dan baik...hehehe
atau ada yang lebih baik . atau yang lebih buruk,,,

Edited by nurlinda on 22.01.2010 00:06

9 comments:

sarah iman said...

sabar naaa
banyakkn istighfar
InsyaAllah hati jd tenang
:)

khaliesah said...

InsyaAllah.i'll try

syafiqah.syahirah said...

bagus nye kao
aku hrp dpt jd sbr cm ko :)
neway;
sabar deh

khaliesah said...

sabar mcm ak?haha
sabar ke?aku dah menc dah sbnrnya.haha

nawal said...

be strong babe!

khaliesah said...

thanks nawal

sugar2 kapas strawberry said...

kita da mcuba mjd sebaik yg mungkn..huhu

ats org tu nk nilai kita mcm mana kn??
btw saba jela..
hdp mmg xperfect ;)

lil caliph said...

faham sungguh.
tenang je khales :)

khaliesah said...

sugar2
thanks.betol hdp x slalu perfct.

lil.
ahaha ko pun same kes ngan aku.
sabo jela